ÚvodZachování zdraví a krásy Analýza prvků ve vlasechPrvky v lidském organismuVÍM, JAK JIMKontakt
Bioprvky

Role bioprvků

Minerální přeměna

Koenzim Q10

Metabolizmus Fe

Role zinku

Vitamín A

Vápník

 

 

Vápník a jeho úloha v organizmu

 

Vápník tvoří až 2% naší tělesné hmotnosti, což znamená, že je to nejrozšířenější minerál v našem organismu. 99% vápníku se vyskytuje v kostech a zubech, zbývající 1% je obsaženo v krvi a měkkých tkáních. Bez tohoto pouhého 1% by mnoho metabolických procesů nefungovalo řádně. Vápník je nezbytný pro krevní srážlivost, řídí nervosvalovou dráždivost, podílí se na svalové kontrakci (což je velmi důležité, protože jedním z nejdůležitějších svalů v našem těle je srdce – nedostatečný příjem vápníku může vést k nepravidelné srdeční činnosti).

Náš organismus nemůže vápník vyrábět, proto jej musíme dodávat „ z vnějšku“. Jeho požadované množství může organismus brát ze zásobních zdrojů, např. kostí; nedostatečný příjem kalcia může tedy vést k tomu, že jej naše tělo začne brát z kostí, to vede k jejich zeslabení a později k osteoporoze (onemocnění charakteristické snížením hmoty a hustoty kostí, tzv. řídnutí kostí). Abychom předešli tomuto onemocnění., je velmi důležité zásobit organismus dostatečným množstvím Ca.

Naše potřeba vápníků začíná ještě dříve, než se narodíme, a trvá i po věku přibližně 35 let, kdy je dokončena tvorba kostí. Hodně studií prokázalo, že většina lidí nemá dostatečný příjem vápníku, hlavně díky špatným stravovacím návykům. Jak děti nad 8 let, tak i teenageři dávají přednost sladkým limonádám, džusům a cole namísto sklenici mléka, přestože by měli denně takové sklenice vypít 3 (příp. v jiné formě mléčných produktů), aby organismus zabezpečili denní doporučenou dávkou Ca.

Mléčné výrobky nebo doplňky stravy?

Denní doporučená dávka se v současné době pohybuje kolem 1.000 mg. Organismem je absorbováno pouze 20-30% přijatého vápníku (tato hodnota může někdy klesnout až na 10%). Ca suplementy dodávají vápník v komplexní formě, která je tělem obtížně stravitelná (CaCO3 – uhličitan vápenatý).

Nejlépe je vápník vstřebáván, pokud je doprovázen vitamínem D, hořčíkem a laktózou, všemi obsaženými v mléce. Mléko není jediným zdrojem, kromě mléčných výrobků (tvaroh, jogurt, sýry atd.) jsou to také v zelené zelenině (brokolice, špenát), olejnatých semenech, hrachu, fazolích, sójových bobech, ale také z těchto rostlinných zdrojů je hůře vstřebatelný.

Přestože je vápník ze zdrojů jiných než jsou mléčné produkty absorbován méně, je zapotřebí zmínit riziko intoxikace způsobené velkým a nevhodným příjmem Ca. Ta může vést k kalcifikaci kostí nebo ledvinovým kamenům. U zdravých lidí však toto riziko nehrozí, neboť vápník je při správné funkci ledvin z těla vylučován. Větším rizikem se mnohým z nás může stát nesprávně fungují metabolismus a s tím spojená nadváha. Ale o tom až příště.