ÚvodZachování zdraví a krásy Analýza prvků ve vlasechPrvky v lidském organismuVÍM, JAK JIMKontakt
Bioprvky

Role bioprvků

Minerální přeměna

Koenzim Q10

Metabolizmus Fe

Role zinku

Vitamín A

Vápník

 

 

Vitamín A (retinol)

 

 

Vitamín A je známý tím, že se podílí na prevenci a léčbě rakovin. Je také důležitý pro zdravý vzhled pokožky, pleti a očí a pro reprodukci.
Vyskytuje se v živočišných zdrojích, nebo jako beta karoten, který je provitaminem A z rostlinných zdrojů (vitamin A z rostlinných zdrojů je asi 2x slabší než vitamin A z živočišných produktů).

Vitamín A a jeho deriváty (retinoly) mohou také mít pravděpodobně vliv na regulaci tukových zásob a tělesné hmotnosti, jak ukázaly některé poslední výzkumy. Tento vliv je zřejmě způsoben vztahem mezi příjmem vitamínů a inzulínovou rezistencí. Při zvýšeném příjmu vitamínu A dochází ke zvýšené citlivosti na inzulín (hladina cukru v krvi – glykémie – klesá, tzn. zjednodušeně, že máme menší chuť na sladké).

Průměrná denní doporučená dávka pro dospělého člověka byla v ČR stanovena na 0,8 mg vitaminu A na den. Vitamin A se skladuje v játrech. Patří mezi tzv. lipofilní vitamíny, což znamená, že je rozpustný v tucích.
Při jeho zvýšené konzumaci tak může dojít k předávkování (vzhledem k nerozpustnosti ve vodě jeho nadbytek organismus nemůže vyloučit močí či potem), které je zvlášť nebezpečné pro těhotné ženy (může vyvolat poruchy vývoje plodu) a malé děti.
Denní dávka vitaminu A nemá překročit desetinásobek denní doporučené dávky. Nejběžnějším projevem přebytku může být např. praskání a krvácení rtů, podrážděnost. Nedostatek se naopak nejčastěji projevuje v podobě šerosleposti, u dětí dochází ke zbrzdění růstu a vývoje.

Potřeba vitaminu A se může krýt i přívodem jeho provitaminu (multikarotenu), který se v játrech mění na vitamin A. Nejlepšími zdroji jsou játra mořských ryb, játra a vnitřnosti jiných teplokrevných zvířat, žloutky, máslo, sýry, plnotučné mléko. Mezi potraviny s obsahem provitaminu patří mrkev, nať petržele, jeřabiny, paprika, špenát.